Att certifiera sin organisation enligt ISO 9001 är ett viktigt steg mot att säkerställa hög kvalitet i verksamheten och förbättra interna processer. Oavsett om ni är ett litet företag eller en större organisation, kan en strukturerad och effektiv implementering av ett kvalitetsledningssystem göra stor skillnad. Denna checklista certifiering ISO 9001, hjälper dig som VD eller kvalitetsansvarig att förstå de viktigaste stegen i certifieringsprocessen. Det är en guide för att göra vägen mot certifiering så smidig som möjligt och säkerställa att inget viktigt steg missas.
1) Val av leverantör
- Gå igenom och definiera era krav och behov för att välja rätt leverantör.
- Se checklista för val av leverantör
2) Ledningsengagemang
- Säkerställ att ledningen är fullt engagerad och stöttar implementeringen av kvalitetsledningssystemet.
- Diskutera strategiska fördelar med ISO 9001 för att öka ledningens förståelse och engagemang för implementeringen.
3) Planering och implementering
- Leverantören skapar en plan för hur ni stegvis ska implementera ISO 9001 i ert ledningssystem och uppnå certifiering.
- Sätt upp tydliga tidsramar för implementeringen tillsammans med leverantören, fördela ansvar och identifiera vilka resurser som behövs från er organisation.
4) Utbildning och medvetenhet
- Leverantören bör utbilda er i standarden och i ledningssystemet.
- Informera och utbilda alla medarbetare om ISO 9001 och hur det påverkar deras roller och ansvar.
5) Genomför interna revisioner
- Leverantören utför en internrevision av kvalitetsledningssystemet för att säkerställa att processer och procedurer följer ISO 9001-kraven.
- Resultatet dokumenteras och eventuella områden som behöver förbättras och korrigeras identifieras.
6) Ledningens genomgång
- Genomför ledningens genomgång tillsammans med ledningsgruppen för att utvärdera ledningssystemet exempelvis prestandan, mål och risker i verksamheten.
- Diskutera resultat från internrevisionen.
- Här kan du läsa mer om vad Ledningens genomgång är.
7) Korrigerande åtgärder
- Hantera identifierade avvikelser eller förbättringsförslag från den interna revisionen.
8) Förberedelser inför certifieringsrevision
- Välj en ackrediterad certifieringsorganisation, er ISO-leverantör bör hjälpa er med detta val.
- Leverantören hjälper er säkerställ att alla processer, procedurer och dokumentation är redo för en extern granskning.
9) Certifieringsrevision
- Certifieringsorganet genomför en revision i två steg:
- Steg 1: Fokuserar på utvärdering och beredskapsbedömning av kvalitetsledningssytemet utifrån ISO 9001-kraven.
- Steg 2: Revision av praktiskt implementering och effektiviteten av kvalitetsledningssystemet.
10) Korrigerande åtgärder
- Hantera identifierade avvikelser eller förbättringsförslag från externrevisionen steg 1 och steg 2.
11) Certifiering godkänns
- Certifieringen godkänns och ni erhåller ert certifikat för ISO 9001!
12) Följ upp och underhåll Kvalitetsledningssystemet
- Efter certifiering börjar ert arbete med forsatta efterlevanden och ständiga förbättringen av ert kvalitetledningssystem.
- Genomför årliga interna revisioner och ledningens genomgång.
Förhoppningsvis har den här checklistan klargjort vad som krävs för att uppnå ISO 9001-certifiering. När ni väl har certifieringen på plats är det viktigt att ni aktivt upprätthåller kvalitetsledningssystemet, eftersom det är en kontinuerlig process som kräver både engagemang och ständiga förbättringar.
Med rätt planering, utbildning och stöd från både ledning och leverantör kommer ni lyckas med en framgångsrik implementering. Detta skapar på så sätt en stabil grund för långsiktig kvalitetssäkring i er verksamhet.
Om ni vill veta mer om hur vi på Clarendo hjälper företag att implementera ISO-ledningssystem, tveka inte att kontakta oss!
Jag vill veta mer!
Här kan du som VD och ISO-intresserad hitta värdefull information och expertråd om ISO-standarder och ledningssystem. Vi på Clarendo vill hjälpa Dig att driva ett effektivt ISO-arbete.